Thursday, January 15, 2009

Tå-opp-sokker på to rundpinner

Dette er hva du trenger
for å lage en helt vanlig sokk som denne, og strikke den fra tåa og opp. Vi foretrekker to 40 cm lange rundpinner i str 2. Det går fint an å strikke den med lange rundpinner også, men da blir det blir mye pinne-draing.
To rundpinner str 2, 40 cm lange og 100 gram sokkegarn (her Koigu PPPM)


Legge opp tå:
Hold pinnene i høyre hånd, lag en løkke rundt den øverste pinnen og la en lang tråd-ende henge ned på baksiden av pinnene. Nå trenger vi for sikkerhets skyld noen definisjoner av hva som er hva:


...og litt til:

Hold rede på hvilken tråd som er hvilken. Ma-2 kaller det tommeltråden og langfingertråden, jeg kaller det øverstepinnetråden og understepinnetråden fordi den øverste tråden alltid tvinnes over den øverste pinnen og den nederste tråden alltid tvinnes rundt nederste pinne.


Sånn ser det ut nå, når jeg ikke tegner ubehjelpelige tegninger, men bruker foto isteden. Og, ja. Jeg rensa peisen to minutter før dette bildet ble tatt og fikk ikke vaska vekk all soten.
Uansett er dette et slags forsøk på å vise en nokså lur måte å holde arbeidet når du begynner å legge opp.


Før langfingertråden mellom pinnene og ned foran, nå fører du tommeltråden mellom pinnene, over pinne 1 og ned på baksiden. Du har nå to masker på pinne 1 og en maske på pinne 2.
Før langfingertråden mellom pinnene bakfra og over pinne 2 og ned på forsiden og vips du har to masker på hver pinne. Fortsett annenhver gang på denne måten til du har 14 masker på hver pinne. Eller 12 om du har små føtter.


Nå ser det sånn ut.


Snu pinnene helt rund så pinne 2 kommer øverst.
Nå skal du strikke alle maskene en omgang før du begynner å øke i sidene.
Dra i pinne 1 (den nederste) så maskene (eller løkkene) henger på rundpinnestrengen. Da blir det ikke så trangt å strikke.
En av de to radene masker vil være vridd, så jeg passer på å strikke dem så de blir rette. Ma-2 gir blaffen i det, og bare strikker i vei. Hvis noen faktisk ser at du har tolv vridde masker på tuppen av sokken din mens du bruker den har de sannsynligvis et problem.


Nå kan du øke 2 masker i hver side annenhver omgang. Det gjør du sånn:
Strikk en maske, plukk opp en maske før 2. maske og strikk den vridd.
Strikk til det er en maske igjen på pinnen, øk 1 maske på samme måte og strikk siste maske på pinnen. Gjør det samme på den andre pinnen.
Gjenta til du har nok masker til at sokken vil passe foten din. Sannsynsligvis vil du ha et maskeantall mellom 62 0g 74 et sted - avhengig av garn og strikkefasthet og størrelse på foten.

Nå er det bare å strikke rundt og rundt til du kommer til hælen. Med litt teknikk vil du oppdage at du nå skifter pinne bare én gang per omgang. Og at det går mye raskere enn med fem pinner.
Der oversiden av foten blir brattere må noen øke, andre ikke.

Det vil bli forklart neste uke. Damene som kommer til SnB neste tirsdag vil få det forklart "live and direct". De andre får vente til neste episode av Tå-opp-sokk-tutorial.

Lykke til
hilsen kaos!
(For de som er medlem av diskusjonsforumet Hobbyboden, vil det bli startet en diskusjons- og hjelpetråd der).

11 comments:

Anonymous said...

Kjempefin tutorial. dere er flinke.

Pinneguri said...

Ikke for å underkjenne dere, men denne engelske videon er en klassiker på emnet, og er kanskje et tillegg å få med seg?

kaos said...

Hei Pinneguri!
Poenget er å samle en del nyttig informasjon på moderspråket på siden vår. Etterhvert blir det oppskrifter på forskjellige typer sokkehæler, forskjellige måter å legge opp og felle av på, og så får vi se hva vi finner på videre. Tusen takk for at du la ut linken. Den er som du sier en klassiker. Og om man ikke forstår engelsk så godt, kan man uansett bruke den som supplement ved å kikke på. :-)

Mariann said...

Fin start Kaos. Til pinneguri; Det er så mange som etterlyser norsk forklaring så det er det vi gir her og skal ta hele tå opp i små, små teskjeer slik at det skal være enkelt å forstå for nybegynner.

For egen del så ga jeg opp videoen fordi jeg synes det ble masete, men lærte oppleggsmetoden gjennom en skrift og bildeserie i Knitters' Magazine.

Elisabeth Augusta said...

Veldig bra at dere gjør dette. Det ser til og med ut til at dere har en hæl jeg kan like (har strikka timeglasshæl tidligere på tå-opp og er ikke så begeistra for det. Kanskje jeg omsider kan få tåoppere som er passe lange i foten?

Anonymous said...

Kjempefint. Jeg er en av dem som må ha det inn med teskjeer - på norsk. :)

Siwen said...

Kjempebra veiledning! Til og med jeg klarte og få dette til - og jeg har jommen meg ikke strikket mye i mitt liv (er egentlig en hekler..) Det eneste jeg kan komme med av ønsker for ytterligere forklaring, er hvordan og når man bytter pinne... Du skjønner, novise som jeg er, så klarte jeg å få det helt feil ett par ganger før jeg skjønte hvordan det skulle være.... Men, nå er jeg som sagt helt grønn på strikking... Ellers - tusen takk igjen!

Anonymous said...

Jeg er enig med Siwen i at det hadde vært på sin plass med en forklaring på hvordan man bytter pinner. Men jeg fant etter hvert ut en måte å gjøre det på som fungerte fint.

Ellers var det en flott veiledning, og det blir alltid litt enklere når det er illustrert med bilder slik som dere har gjort her. Og når kaos skriver blir det alltid morsomt.

Bai said...

Skal ut å kjøpe to 40-cm pinner i dag! Spendt på om eg får dette til.

Hege said...

Så utrolig flott at jeg snublet over denne! Takk for å ha lært meg tå-opp-sokk! Prøvd før men ikke fått til, men din forklaring var simpel ;D

Men du... jeg har kommet til hælen jeg.. så nå må du komme med del 2 altså! :P

Papirkurven said...

Denne oppleggsveiledningen gir ingen mening. Jeg skjønner ikke hvor maskene kommer fra. De to første bildene viser tråden på forskjellig plass. "Før tråden mellom pinnene" går ikke an fordi tråden allerede er der. Ble bare sur.